2011. július 22., péntek

Én blogger, te blogger, ő blogger...

Az Olvasás harmadik hete is elérkezett (túl gyorsan vége lesz ennek, attól tartok), és ezen a héten minden témát bepirosoztam előre...hát, meglátjuk, mi sül ki belőle. Először külön akartam szedni a témákat, de aztán meggondoltam magam. A blogosnak lett volna ez a címe, de mivel a nagy része a blogokhoz és értékelésekhez kötődik, ez maradt az összevonté is.

Az első az értékelés kérdése. Az értékelésírást sokáig nem soroltam az erősségeim közé. A csillagozással viszonylag jól boldogultam, de a szöveges értékeléseimet valahogy olyan nyögvenyelőseknek éreztem. De egy-egy jobban sikerült iromány, esetleg egy két-csillag a jobb felső sarokba a molyon, és lett egy pici önbizodalmam. Rájöttem arra is, hogy hogy azon melegében nem szabad visszaolvasnom és sokáig agyalnom az értékeléseken, mert ha pár hét elteltével visszaköszönnek, sokkal jobb fényben látom őket, eltávolodnak kissé, néha már el is felejtem, hogy megírtam - és képes vagyok rácsodálkozni, hogy jééé, ezt én írtam? :)
Minden egyes értékelésnél számít, hogy milyen érzésekkel csuktam be a könyvet az utolsó oldal után, hogy mit kaptam tőle, tanultam belőle. Az egyediség is sokat nyom a latban, hogy mennyire ragadott magával a történet, amit az is mutat, milyen gyorsan olvasom...elvégre ha le sem tudom tenni, az határozottan jelent valamit :) Na meg a hónapokig tartó szenvedés is egy-egy művel (az Édesek és mostohák nagyon emlékezetes ilyen szempontból, brrrrr).
Minimum 2-3 csillag a stílus. Nálam a szépséges-terjengős Austen-Bronte stílus a legnagyobb kedvenc, de nem gond, ha szórakoztató irodalom és lazább a stílusa, csak legyen neki, anélkül élvezhetetlen, bármilyen könyvről legyen is szó.
Sok választja el egymástól a molyos értékeléseket és a blogban közölt irományokat. Míg a molyon rövid, tömör véleménynyilvánításra törekszem, ami általában csak a saját benyomásaimat tartalmazza, addig egy blogbejegyzésben leírom magát a történetet, lehetőleg spoilermentesen, kedvcsinálóként vagy Vészhelyzet - emlékeztetőül :) Ezekben természetesen a véleményezés is hosszabb (bár nem feltétlenül több, én is hajlamos vagyok a terjengésre). A blogban 10 fokú a csillagskála, mert azon sokkal jobban tudok árnyalni, apróbb különbségeket érzékeltetni az olvasmányaim között, bár néha így is komoly dilemma. Nekem az Isten skálája sem elég :)
Nem szeretem elolvasni mások értékeléseit vagy bejegyzéseit, mielőtt a sajátjaim megszületnének, mert az lehet akaratlanul is befolyásolna, én pedig a saját gondolataimat szeretném itt közölni, semmiképp sem megbántani bárkit azzal, hogy másolom. Az értékelésekben igyekszem objektív maradni, és ez szinte soha nem sikerül :) Azért remélem, még eggyel sem tiportam bele senki lelkivilágába...viszont őszinteség nélkül nem sokat érne az, hogy megosztom a gondolataimat a könyvekről.

A következő olvasmány kiválasztása is érdekes kérdés, a választ nem tudom :) Van ugyan egy kilométeres, 200 fölé rugó várólistám a molyon, de a legritkábban választok azt böngészve. Van vagy 20 kézzel írt listám is, a legsürgetőbbekkel, különféle eseményekhez, magam kreálta bakancslista, kihagyott vagy rövidítettben elolvasott kötelelezők, Stephen King - összes. Ezekről azért már gyakrabban kerül ki a következő, de még mindig nem elégszer. Viszont olyan jó érzés szövegkiemelővel kihúzni a listán, ami kész :)
Az itt a fő probléma, hogy elcsábulok a könyvtárban, mert ha már ott vagyok, és látok valamit, ami érdekel, kiveszem, mert amekkora mázlim van, legközelebb nem lesz benn...így aztán mindig itt egy kupac könyv, ami záros határidővel fenyeget és csak az azt olvashock amit akarock partyhoz passzol :D
Témában nem szeretek két hasonlót olvasni egymás után, mert félek, hogy ráunnék, úgyhogy azt is számításba veszem ilyenkor, hogy lehetőleg szöges ellentétben álljon a mostani az előzővel - a változatosság gyönyörködtet.

És most a könyvesblogokról. Már 2009 végén fontolgattam, majd az újévi fogadalmaim között szerepelt, hogy jobban fogok törődni az olvasmányaimmal, így aztán 2010 kezdetén nyitottam egy határidőnaplót, amiben a bloghoz hasonló értékelések és csillagozás, valamint egy rakás idézetes fecni és a már említett kilométeres várólistáim találhatók. Ezt a naplót azóta is vezetem, így készülnek el a blogos bejegyzések vázlatai, kézzel, piszkozatban, ami aztán felkerül ide, és kézzel bekerül a naplómba (mert imádok kézzel írni, de komolyan).
Aztán 2010. december 31-én délután csak kornyadoztam itthon, nem mentem sehová, és úgy éreztem, muszáj valami értelmeset csinálom, mert megőrülök. És ahogy olvasgattam a többi könyves blogot, bevillant, hogy ezt én is kipróbálhatnám, elvégre vesztenivalóm nincs. Így aztán a múlt évtized utolsó napján megnyitotta virtuális kapuit A könyvek és én :)
És hogy miért vezetem azóta? Egyrészt szerettem volna egy helyet, ahol megoszthatom a gondolataimat másokkal, és mégis miről, ha nem könyvekről?! Engem is a többi könyvesblogger ösztönzött mind tudatosabb, mind rendszeresebb olvasásra. Amit én tőlük kaptam (ez a lentebb felsoroltakra mind vonatkozik), az ötleteket az olvasmányokhoz, inspirációt és a rengeteg nevetéssel töltött percet - ha ezt valaki esetleg itt is megtalálja, én már nyugodt vagyok, mert visszaadtam annak egy részét, amit kaptam.
Az én kedvenc blogjaim és bloggereim, akik a leginkább hatással vannak rám, és arra, amit olvasok:
  • Lobo könyvesblogja volt az első, amire rátaláltam, és két nap alatt elolvastam az egészet :) Valamint egy kattintás innen, és máris a moly.hu-n találtam magam, ami minden bizonnyal netes életem legtöbb örömet hozó kattintása volt :) Lobo remek kritikus, épp ezért nagyon megbízható: ha az ő ajánlása alapján választottam, még egyszer sem csalódtam.
  • Amadea a másik, akit már süldőmoly koromban is olvastam :) Imádom a gyönyörű design-jait, az eredeti értékeléseit, a sokszínűségét. És persze a hét borítója rovatot.
  • Nima, aki velem ellentétben vállalja is, hogy szubjektív. És remekül is csinálja
  • Nita az egyetlen olyan könyvesblogger, akivel már volt szerencsém találkozni. Élőbe.n pont olyan jó fej, mint ahogy az a blogból kitűnik :)
  • Zenka a blog-és molyvilág hőse, aki képes Fejős Évát és Gyémántfiút, illetve hasonló borzalmakat olvasni, majd aztán olyan stílusban tudósítani az "élményeiről", hogy a rekeszizlomláz garantált. Persze a stílusa a komoly bejegyzéseiben is szuper.
  • PuPilla és a blogja olyan nekem, mint a székelynek a szilvásbukta...mert azt szeretem :)
  • Bitola blogjára nemrég találtam rá, de több mint valószínű, hogy gyakori vendég leszek nála.
Ők hát az én kedvenc blogjaim, ha megnyitjátok őket, szerintem nem is kell sokat tanakodni, miért :)

És a filmadaptációkról már csak röviden: mint minden nőnemű, nekem is a Büszkeség és balítélet és Mr. Darcy a favorit. És persze Anne (nem visz rá a lélek, hogy leírjam, hogy Anna, annak nem lehet e-t írni a végére...) és Gilbert Blythe :) Imádom a Váratlan utazást is, bár az nagyon hasonló műfaj. És én bírom a Twilight-filmeket is. És utólag még egy csomó minden eszembe fog jutni, de most azt hiszem ennyi lenne :)

Azt pedig még az előző hét margójára, hogy voltam olyan mázlista, hogy nyertem egy könyvet, mégpedig a Joeymano által felajánlott Holtak könyvtára címűt. Már itt is csücsül a polcomon, cím és fülszöveg alapján bejövős. Ezúton is köszönöm szépen :)



2 megjegyzés:

  1. *pirul* Köszönöm a kedves azavakat, én is jó fejnek tartalak. ;) És jaj de szép a blogod külseje. :))

    VálaszTörlés
  2. *szintén pirul* Köszi, mindkettőért :)

    VálaszTörlés