2011. január 9., vasárnap

Profilozás alapfokon

Max Allan Collins: Gyilkos elmék - Egy fenevad profilja


Mostanság hétköznap esténként csak úgy dőlnek a TV-ből a mindenféle helyszínelős sorozatok, de nekem mind közül a Gyilkos elmék a kedvencem. Valószínűleg azért, mert a gyilkossági nyomozás egy nagyon érdekes oldalát mutatja be, a tettes pszichológiai elemzését, vagyis a "profilozást".  Ezért is örültem nagyon, amikor pár történet megjelent könyv formában is, de mintha éreztem volna, hogy nem érné meg megvenni, úgyhogy szépen megvártam, amíg beszivárgott a könyvtárba...és milyen jól tettem!
A történet szerint az FBI viselkedéskutató egysége egy olyan chicagói tettes után nyomoz, aki más híres sorozatgyilkosokat másol, többek között Sam Fiát, Ted Bundyt és Jeffrey Dahmert. Így nehéz a személyiségének megítélése, hiszen más gyilkosokat tükröz, de végül az FBI-ra jellemző profi profilozással járnak az ügy végére (a poént nem lövöm le, hátha ezzel a posttal nem veszem el valakinek végleg a kedvét, és megpróbálkozik az elolvasással).
A könyvben az a jó, hogy párhuzamosan fut a nyomozás és közben a gyilkos szemszögéből is megismerjük az eseményeket. De nagyjából ennyivel véget is értek a pozitívumok, amiket fel tudok sorakoztatni mellette.
A magyartalan fordítás szinte teljesen élvezhetetlenné teszi a történetet magát, és talán az sem ártott volna, ha a fordító belenéz a sorozatba, mielőtt kiadja a kezéből a munkáját, így talán nem használta volna a "profilozó" helyett az "elemző" kifejezést, és az ügynökök sem lettek volna "felügyelő különleges ügynökök" (mert szerintem ilyen nincs). De nem csak a a nyelvezet idegesített, és ez már nem a fordító hibája sajnos: Rossi soha nem volt ellenszenves Reid-del szemben, és JJ szinte mindig kinn van terepen, nem csupán "összekötő". És halvány gőzöm nincs, miért hord mindenki papucscipőt XD
(azt már csak a zsugori énem jegyzi meg, hogy utolólag biztosan bántam volna, ha ilyen borsos árat adtam volna ki egy ilyen minőságű kötetért...)
Összességében: egy nagyon remek sorozat alapján, egy jó alapsztoriból egy harmatgyenge regény. Csak azért 5/10, mert a kedvenc karakterem, dr. Reid úgy összességében rendben volt :)

A tények:
olvastam: 2011. január 3. - január 9.
fordította: Rakoncza Richárd
eredeti cím: Killer profile
terjedelem: 302 oldal
JLX Kiadó, 2010

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése